nedjelja, 28. veljače 2021.


"Ljudi je li to moguće....?!": Velika zrakoplovna prijevara zvana „F-35“

Časopis Forbes objavio je 23. veljače članak pod glasnim naslovom "Američko ratno zrakoplovstvo upravo je priznalo da je F-35 Stealth Fighter propao". Odnosno, "američko ratno zrakoplovstvo priznalo je neuspjeh projekta stelath-lovca F-35".

Ovo zaslužuje više pozornosti, iako sam na Facebooku objavio naslov i link na članak.

Američko ratno zrakoplovstvo željelo je relativno jeftin i lagan lovac koji će zamijeniti stari F-16 iz vremena Hladnog rata i nadopuniti svoje snage malom flotom sofisticiranih, ali skupih i nepouzdanih stealth lovaca.

Rezultat bi bila mješavina skupih "pete generacije" F-22 i F-35 i jeftinih mlažnjaka "pete generacije minus", objasnio je zapovjednik zrakoplovstva general Charles Brown.

Ako ovaj plan zvuči poznato, to je zato što je američko zrakoplovstvo prije više od dvadeset godina najavilo pokretanje razvoja jeftinih i lakih lovaca koji će zamijeniti F-16.

No, tijekom dvadeset i više godina razvoja, ova zamjena "laganog, jeftinog borbenog aviona" postala je teža i skuplja zato što su zračne snage i glavni izvođač radova Lockheed Martin dodavali sve više i više novih tehnologija.

Da, govorimo o F-35. Nevidljivi ratni zrakoplov od dvadeset pet tona je tako postao problem kojeg je zapravo trebao riješiti. A sada, kažu dužnosnici, Americi je potreban novi borbeni avion koji će riješiti problem koje je stvorio F-35.

S cijenom od oko 100 milijuna dolara po avionu, uključujući motor, F-35 je super skup. I premda ima senzore nevidljivosti i visoke tehnologije, a potrebno mu je i konstantno skupo održavanje, on je nepouzdan.

Uz sve to, kako su izračunali Norvežani, većina vojne zrakoplovne infrastrukture nije pogodna za eskadrile ovih aviona, a to je trošak koji se uopće ne navodi. No, vratimo se čisto američkom problemu.

"F-35 nije ni jeftin ni lagan borbeni avion", kaže Dan Ward, bivši voditelj programa zrakoplovstva i autor popularnih poslovnih izdanja, uključujući The Cycle of Simplicity.

"F-35 je Ferrari. Svoj Ferrari ne vozite svaki dan na posao, vozite ga samo nedjeljom. Ovo je naš vrhunski borac i želimo biti sigurni da ga ne moramo koristiti u sukobima na tako niskoj razini", rekao je Brown novinarima prošlog četvrtka. “

"Želim regulirati koliko se često koristi ovaj zrakoplov. Dakle, potreban nam je noviji, jednostavniji lovac koji može preuzeti teret svakodnevnih operacija. Danas tu ulogu ispunjava oko tisuću zrakoplova F-16, kojima raspolaže zrakoplovstvo. Ali od Lockheeda nismo kupili nijedan novi F-16 od 2001. godine, a svi F-16  su prestari“, dodao je.

U svom posljednjem intervjuu prije umirovljenja u siječnju, Will Roper, službenik za nabavu zrakoplovstva, izrazio je ideju o kupnji novih F-16. No Brown nije bio suglasan, izjavivši da Americi više nisu potrebni "klasični avioni".

Nevidljivi F-16 od sedamnaest tona preteško je nadograditi najnovijim softverom, objasnio je Brown. Umjesto naručivanja "novih starih" F-16, dodao je, zrakoplovstvo bi trebalo pokrenuti "potpuno čisti dizajn za novi, jeftini avion“.

Brownovi komentari zapravo su priznanje neuspjeha programa F-35 . Kao što se očekivalo devedesetih, ovaj je program trebao proizvesti tisuće lovaca koji će zamijeniti gotovo sve taktičke borbene zrakoplove koji su postojali u to vrijeme, u vlasništvu zrakoplovstva, mornarice i korpusa marinaca.

Samo zrakoplovne snage su trebale oko 1800 aviona F-35, kako bi zamijenile ostarjele F-16 i A-10. A kako bi barem djelomično stvorili kombinaciju jednostavnih i složenih zrakoplova, također treba zamijeniti i 180 aviona F-22 s dvostrukim motorima, posebno u dijelu visoke tehnologije .

No, zrakoplovstvo i Lockheed Matrin su bili „prevareni“ od aviona F-35 već na razini osnovnog koncepta.

"Pokušali su natjerati F-35 da učini previše", kaže Dan Grezier, analitičar iz Projekta vladinog nadzora u Washingtonu.

„Potrebna nam je verzija s malim krilom za kopnene operacije, verzija s velikim krilima za nosače zrakoplova s katapultima i verzija s vertikalnim polijetanjem za male ratne brodove korpusa marinaca.

Složenost povećava troškove. Povećanje troškova uzrokuje kašnjenja. Kašnjenja daju programerima vremena da dodatno zakompliciraju dizajn. To dodaje veću vrijednost. To uzrokuje nova kašnjenja. Itd.

15 godina nakon prvog leta F-35, zrakoplovstvo ima samo 250 takvih zrakoplova, a sada se signalizira moguće otkazivanje programa. I to ne zato što ih je Brown nazvao "Ferrarijem u hangarima", već i zbog visokotehnološkog lovca klase F-22. Zrakoplovstvo je završilo proizvodnju F-22 već nakon što je napravilo samo 195 primjeraka.

"F-35 je na raskrižju", kaže Grazier.

Čelnici Pentagona shvatili su da je američkoj vojsci potreban pomak u naglasku prema „glavnim prijetnjama“,  to jest Rusiji i Kini. Stoga će mornarici i zrakoplovstvu trebati veći dio američkog vojnog proračuna od više od 700 milijardi dolara, a sve to na štetu vojske kao cjeline.

A gdje su još novci za „Atlantsko zapovjedništvo“, „Galaktičke snage“, nove ledolomce, jer SAD imaju samo jedan stari, koji jedva plovi, a ako treba lomiti led, to je već „nemoguća misija“. Sve su to snovi koje je htio realizirati Donald Trump, kako bi zadržao Rusiju u njenim granicama i spriječio Kinu da lovi u svojim vodama Južnog kineskog mora, gdje američka flota „osigurava slobodnu međunarodnu plovidbu“. Proračun od 750 milijardi, koliko je bio pod Trumpom, sada mora pretrpjeti rezove. Biden je jedva namaknu0 1900 milijardi svježeg novca da podijeli Amerikancima, a ako pandemija ne stane, nitko ne zna što će se dogoditi. Zato se i razgovara naglas o onome što su svi znali godinama . otkazivanju skupog i beskorisnog projekta F-35.

"Ako želimo započeti proizvodnju novog lovca, sada je pravo vrijeme", kaže Grazier.

Zrakoplovstvo može dovršiti proizvodnju F-35 nakon samo nekoliko stotina primjeraka i preusmjeriti desetke milijardi na novi program. No, ostaje pitanje hoće li zrakoplovstvo ikad uspjeti razviti lagan i jeftin lovac. Novi niskotehnološki mlazni avion mogao bi doživjeti istu sudbinu koja je zadesila prethodni, odnsono F-35. postupno će dobivati ​​na težini, složenosti i troškovima, čime će postajati visokotehnološki, težak i skup.

Ako se to dogodi, kao što se događalo i prije, sljedeći zapovjednik zrakoplovstva možda će reći novinarima, recimo 2041. godine, kako je "novi F-36 Ferrari, a vi svoj Ferrari ne vozite svaki dan na posao, zar ne?"

I dodat će: "Da bi se zamijenili šezdeset godina stari F-16 iz zrakoplovstva, mora se razviti novi, jeftini i lagani lovac".

I tada sve može krenuti ispočetka… 

Forbes

 

2 komentara:

  1. SAD je u klopki. Već su uvalili F35 sebi i saveznicima pa ga moraju tehnički podržavati još desetljećima. S obzirom na gomilu nedostataka ukupni troškovi bit će enormni. SAD će štampati dolare a saveznici će stenjati zbog troškova. Paradoksalno Turska se spasila jer je mogla izgubiti mnogo više.

    OdgovoriIzbriši
  2. Čujem da je Hrvatska zainteresirana za F35!?

    OdgovoriIzbriši