"Ljudi je li to moguće....?!": Velika zrakoplovna prijevara zvana „F-35“
Časopis Forbes objavio je 23. veljače članak pod glasnim naslovom "Američko ratno zrakoplovstvo upravo je priznalo da je F-35 Stealth Fighter propao". Odnosno, "američko ratno zrakoplovstvo priznalo je neuspjeh projekta stelath-lovca F-35".
Ovo zaslužuje više pozornosti, iako sam na Facebooku objavio
naslov i link na članak.
Američko ratno zrakoplovstvo željelo je relativno jeftin i
lagan lovac koji će zamijeniti stari F-16 iz vremena Hladnog rata i nadopuniti svoje
snage malom flotom sofisticiranih, ali skupih i nepouzdanih stealth lovaca.
Rezultat bi bila mješavina skupih "pete
generacije" F-22 i F-35 i jeftinih mlažnjaka "pete generacije
minus", objasnio je zapovjednik zrakoplovstva general Charles Brown.
Ako ovaj plan zvuči poznato, to je zato što je američko zrakoplovstvo
prije više od dvadeset godina najavilo pokretanje razvoja jeftinih i lakih
lovaca koji će zamijeniti F-16.
No, tijekom dvadeset i više godina razvoja, ova zamjena
"laganog, jeftinog borbenog aviona" postala je teža i skuplja zato
što su zračne snage i glavni izvođač radova Lockheed Martin dodavali sve više i
više novih tehnologija.
Da, govorimo o F-35. Nevidljivi ratni zrakoplov od dvadeset
pet tona je tako postao problem kojeg je zapravo trebao riješiti. A sada, kažu
dužnosnici, Americi je potreban novi borbeni avion koji će riješiti problem koje
je stvorio F-35.
S cijenom od oko 100 milijuna dolara po avionu, uključujući
motor, F-35 je super skup. I premda ima senzore nevidljivosti i visoke
tehnologije, a potrebno mu je i konstantno skupo održavanje, on je nepouzdan.
Uz sve to, kako su izračunali Norvežani, većina vojne
zrakoplovne infrastrukture nije pogodna za eskadrile ovih aviona, a to je
trošak koji se uopće ne navodi. No, vratimo se čisto američkom problemu.
"F-35 nije ni jeftin ni lagan borbeni avion", kaže
Dan Ward, bivši voditelj programa zrakoplovstva i autor popularnih poslovnih izdanja,
uključujući The Cycle of Simplicity.
"F-35 je Ferrari. Svoj Ferrari ne vozite svaki dan na
posao, vozite ga samo nedjeljom. Ovo je naš vrhunski borac i želimo biti
sigurni da ga ne moramo koristiti u sukobima na tako niskoj razini", rekao
je Brown novinarima prošlog četvrtka. “
"Želim regulirati koliko se često koristi ovaj zrakoplov. Dakle, potreban nam je noviji, jednostavniji lovac koji može preuzeti teret svakodnevnih operacija. Danas tu ulogu ispunjava oko tisuću zrakoplova F-16, kojima raspolaže zrakoplovstvo. Ali od Lockheeda nismo kupili nijedan novi F-16 od 2001. godine, a svi F-16 su prestari“, dodao je.
U svom posljednjem intervjuu prije umirovljenja u siječnju,
Will Roper, službenik za nabavu zrakoplovstva, izrazio je ideju o kupnji novih
F-16. No Brown nije bio suglasan, izjavivši da Americi više nisu potrebni
"klasični avioni".
Nevidljivi F-16 od sedamnaest tona preteško je nadograditi
najnovijim softverom, objasnio je Brown. Umjesto naručivanja "novih
starih" F-16, dodao je, zrakoplovstvo bi trebalo pokrenuti "potpuno čisti
dizajn za novi, jeftini avion“.
Brownovi komentari zapravo su priznanje neuspjeha programa
F-35 . Kao što se očekivalo devedesetih, ovaj je program trebao proizvesti
tisuće lovaca koji će zamijeniti gotovo sve taktičke borbene zrakoplove koji su
postojali u to vrijeme, u vlasništvu zrakoplovstva, mornarice i korpusa
marinaca.
Samo zrakoplovne snage su trebale oko 1800 aviona F-35, kako
bi zamijenile ostarjele F-16 i A-10. A kako bi barem djelomično stvorili kombinaciju
jednostavnih i složenih zrakoplova, također treba zamijeniti i 180 aviona F-22
s dvostrukim motorima, posebno u dijelu visoke tehnologije .
No, zrakoplovstvo i Lockheed Matrin su bili „prevareni“ od
aviona F-35 već na razini osnovnog koncepta.
"Pokušali su natjerati F-35 da učini previše",
kaže Dan Grezier, analitičar iz Projekta vladinog nadzora u Washingtonu.
„Potrebna nam je verzija s malim krilom za kopnene
operacije, verzija s velikim krilima za nosače zrakoplova s katapultima i
verzija s vertikalnim polijetanjem za male ratne brodove korpusa marinaca.
Složenost povećava troškove. Povećanje troškova uzrokuje
kašnjenja. Kašnjenja daju programerima vremena da dodatno zakompliciraju
dizajn. To dodaje veću vrijednost. To uzrokuje nova kašnjenja. Itd.
15 godina nakon prvog leta F-35, zrakoplovstvo ima samo 250
takvih zrakoplova, a sada se signalizira moguće otkazivanje programa. I to ne
zato što ih je Brown nazvao "Ferrarijem u hangarima", već i zbog visokotehnološkog
lovca klase F-22. Zrakoplovstvo je završilo proizvodnju F-22 već nakon što je
napravilo samo 195 primjeraka.
"F-35 je na raskrižju", kaže Grazier.
Čelnici Pentagona shvatili su da je američkoj vojsci
potreban pomak u naglasku prema „glavnim prijetnjama“, to jest Rusiji i Kini. Stoga će mornarici i
zrakoplovstvu trebati veći dio američkog vojnog proračuna od više od 700
milijardi dolara, a sve to na štetu vojske kao cjeline.
A gdje su još novci za „Atlantsko zapovjedništvo“, „Galaktičke
snage“, nove ledolomce, jer SAD imaju samo jedan stari, koji jedva plovi, a ako
treba lomiti led, to je već „nemoguća misija“. Sve su to snovi koje je htio
realizirati Donald Trump, kako bi zadržao Rusiju u njenim granicama i spriječio
Kinu da lovi u svojim vodama Južnog kineskog mora, gdje američka flota „osigurava
slobodnu međunarodnu plovidbu“. Proračun od 750 milijardi, koliko je bio pod
Trumpom, sada mora pretrpjeti rezove. Biden je jedva namaknu0 1900 milijardi
svježeg novca da podijeli Amerikancima, a ako pandemija ne stane, nitko ne zna
što će se dogoditi. Zato se i razgovara naglas o onome što su svi znali godinama
. otkazivanju skupog i beskorisnog projekta F-35.
"Ako želimo započeti proizvodnju novog lovca, sada je
pravo vrijeme", kaže Grazier.
Zrakoplovstvo može dovršiti proizvodnju F-35 nakon samo
nekoliko stotina primjeraka i preusmjeriti desetke milijardi na novi program. No,
ostaje pitanje hoće li zrakoplovstvo ikad uspjeti razviti lagan i jeftin lovac.
Novi niskotehnološki mlazni avion mogao bi doživjeti istu sudbinu koja je
zadesila prethodni, odnsono F-35. postupno će dobivati na težini,
složenosti i troškovima, čime će postajati visokotehnološki, težak i skup.
Ako se to dogodi, kao što se događalo i prije, sljedeći zapovjednik
zrakoplovstva možda će reći novinarima, recimo 2041. godine, kako je "novi
F-36 Ferrari, a vi svoj Ferrari ne vozite svaki dan na posao, zar ne?"
I dodat će: "Da bi se zamijenili šezdeset godina stari
F-16 iz zrakoplovstva, mora se razviti novi, jeftini i lagani lovac".
I tada sve može krenuti ispočetka…
SAD je u klopki. Već su uvalili F35 sebi i saveznicima pa ga moraju tehnički podržavati još desetljećima. S obzirom na gomilu nedostataka ukupni troškovi bit će enormni. SAD će štampati dolare a saveznici će stenjati zbog troškova. Paradoksalno Turska se spasila jer je mogla izgubiti mnogo više.
OdgovoriIzbrišiČujem da je Hrvatska zainteresirana za F35!?
OdgovoriIzbriši