„Balkanski tok“ u Srbiji pušten u rad i Kijev odmah ostao bez trećine tranzita
Prema ukrajinskom operateru plinskog tranzitnog sustava, od
1. siječnja tranzit ruskog plina prosječno je iznosio preko 120 milijuna kubnih
metara plina dnevno. To je trećina, odnosno za 60 milijuna kubika manje nego
što je Gazprom krajem prošle godine kroz Ukrajinu transportirao u Europu.
Ruska je kompanije 2020. godine ugovorila tranzit 65
milijardi kubnih metara plina ili 178 milijuna dnevno. Istodobno, u studenom i
prosincu je isporučen višak, zbog rasta potražnje u Europi.
Pad trenutnog tranzita se službeno objašnjava činjenicom da
je Gazprom za 2021. godinu ugovorio protok od 40 milijardi kubnih metara ili 110
milijuna kubnih metara dnevno s Naftogazom Ukrajine, nadajući se pokretanju
Sjevernog toka 2 i dostizanju punog kapaciteta europskog ogranka Turskog toka.
Oba projekta, međutim, još nisu u potpunosti spremna, iako tranzit za i preko
Srbije polako preuzima ulogu Ukrajine.
Gazprom je ranije najavio da bi zbog kašnjenja radova ove
godine možda mogao osjetiti manjak
ugovorenih kapaciteta za opskrbu plinom u Europu od oko 20 milijardi kubika.
No, ovisno prema sporazumima, Gazprom bi tada morao platiti penale, što znači
da će Turski, odnosno Balkanski tok puniti koliko god je moguće.
To se vidi i po odluci kompanije koja je odbila rezervirati
dodatni tranzit preko Ukrajine čak za četvrtinu i radije se prebacila na
mjesečne dodatne tranzitnih kapaciteta. Prema mađarskoj platformi RBP, od
siječnja je ruska tvrtka dodatno rezervirala više od 41 milijun kubika dnevno
duž ukrajinske rute. Uzimajući u obzir ugovorene količine, dobiva se više od
150 milijuna kubika. Međutim, Gazprom ih, sudeći prema podacima ukrajinskog
operatora, još nije tražio.
Podsjetimo, ruska tvrtka plaća Ukrajini najviše carine za
tranzit plina, od 31,75 dolara za tisuću kubičnih metara, što, naravno, uvećava
cijenu plina krajnjim korisnicima.
Carine za dodatne mjesečne narudžbe koštaju 20% više, odnosno
38,1 dolar. Istodobno, Gazprom ne plaća stvarni tranzit, već ugovorene
količine, raspoređene ravnomjerno tijekom dana.
Kao što je prethodno izvijestio operater ukrajinskog
transportnog sustava, 2020. godine kroz zemlju je isporučeno 55,8 milijardi
kubičnih metara ruskog plina - gotovo 86% ugovorenih količina. Prema ugovoru,
Gazprom je platio 2 milijarde dolara. Ove će godine isplate iznositi najmanje
1,27 milijardi dolara.
S druge strane, kapacitet Balkanskog toka je 15 milijardi
kubika, što će trebati odbiti od tranzita preko Ukrajine.
Za Srbiju to znači da će plin s 240 pojeftiniti na 155
dolara za 1000 kubika, što je sniženje od oko 35%, uz značajno sniženje cijene
transporta s oko 48 za 12 do 14 dolara, a troškovi tranzita godinu dana
zahtijevali su trošak od 185 milijuna dolara. Ovo je vrlo važan resurs za bilo
koju ekonomiju, što se vidi po želji Čeha da se što brže priključe na Sjeverni
tok 2, što će dodatno smanjiti, a možda o obustaviti tranzit preko Ukrajine.
U Češkoj je upravo otvoren plinovod dug 150 kilometara, koji
prolazi od granice s Njemačkom na sjeveru zemlje do granice na zapadu. Glavna
linija povezuje kopneni nastavak Sjevernog toka 2 Eugal s jugoistočnom
Njemačkom, odakle plin također odlazi u Austriju i Italiju. Sjeverni tok djelomično
djeluje po sličnoj shemi.
Češki operater transportnog sustava plina NET4GAS objavio je
da je dovršen plinovod u okviru projekta Capacity4Gas vrijedan 540 milijuna
eura.
„Nova infrastruktura poboljšava povezanost Češke i cijele
Srednje Europe s plinskim čvorištima u zapadnoj Europi te stoga zadržava
pristup raznolikim opskrbama plinom po konkurentnim cijenama, uključujući
pristup planiranim LNG terminalima u Njemačkoj. Istodobno, provedba projekta
jača stratešku ulogu Češke na međunarodnom tranzitnom tržištu, uključujući sa
stajališta prijevoza ekološki prihvatljivih plinova, uključujući vodik ”, navodi
se u priopćenju NET4GAS.
Operator je pojasnio da se na sjeveru plinovod povezuje s
Eugalom, koji je kopneni produžetak Sjevernog toka 2 i prolazi od Baltičkog
mora. Nakon Češke, ruski plin ponovno će ići u Njemačku, a dalje u Austriju,
Italiju i druge europske zemlje. Kapacitet češkog cjevovoda je 27,5 milijardi
kubnih metara godišnje, što odgovara projektnim količinama svakog od dva kraka Baltičkog
plinovoda.
Sjeverni tok već posluje u okviru sheme djelomične opskrbe
plinom kroz Češku. Samo za njegov rad u Češkoj nisu bili potrebni dodatni
plinovodi.
Kako je izvijestio operater Eugal, plinovod će do proljeća
dostići puni kapacitet. Do sada radi jedan krak kapaciteta više od 30 milijardi
kubnih metara plina. Kroz njega teče plin iz Sjevernog toka, budući da su se na
zahtjev Poljske ograničenja vratila na kopneni produžetak prvog ruskog
baltičkog plinovoda Opal, pa on može raditi samo s pola kapaciteta,
ostavljajući ostatak za „neovisne dobavljače“ koji ne postoje.
Treba podsjetiti da do kraja izgradnje samog Sjevernog toka
2 ostaje završiti nešto više od 150 kilometara u Baltičkom moru. Zbog američkih
sankcija, Gazprom dovlači ruske brodove, a izgradnja glavnog danskog dijela
mogla bi započeti sredinom siječnja.
U svakom slučaju, potražnja za plinom je evidentna, dostupan
je ruski, plinovodi se grade, a Kijev sa svakom novootvorenom cijevi gubi dio
tranzita. Što će Ukrajinci raditi na kraju ove tragikomedije, za njih, koju su
sami inscenirali, nije poznato.
Deset
godina plinskog rata završava 1. siječnja 2020. otvaranjem rute Balkanskog toka
u Srbiji
Izvor: EADaily
Nema komentara:
Objavi komentar