Pobjeda Moskve koja "Sjeverni tok 2" baca u drugi plan: Ruski LNG jeftiniji i brže stigao u Aziju od američkog
I što sad? Osim što je jeftiniji i nije podložan
sankcijama zato što je ruski Novatek privatna kompanija, iako zapravo plin
polja Gazproma, ruski LNG je u Kinu stigao brže od američkog, što je još jedan
od razloga zašto će azijski kupci preferirati suradnju s Rusima na štetu
američkih izvoznika. Ali ovo treba promatrati i u kontekstu priopćenja Gazproma
da će, ako europski partneri budu kočili projekt, odustati od Sjevernog toka 2,
a Europa će imati skuplji plin i nesigurnu opskrbu. Za sada je ovo samo
retorička prijetnja, ali jednom izrečena, treba je uzeti u obzir kao realnu
opciju.
Što se tiče ruskog ukapljenog plina, tanker „Christophe de
Margerie“ isporučio je teret ukapljenog plina iz kompleksa „Yamal LNG“ u Kinu.
Brodu su trebala tri tjedna Sjeverne morske rute, tjedan dana brže nego što
dobavljači mogu LNG isporučiti u Kinu iz Sjedinjenih Država. Tijekom zimskog
procvata kupnje u Aziji, brzina isporuke postala je važna. Stoga Novatek i
Rosatomflot planiraju organizirati cjelogodišnje prolaze tankerima najkraćim
putem do Azije.
Istina, drugi tanker s ruskim ukapljenim plinom oštećen je dok je prolazio Sjevernim morskim
putem bez ledolomca, ali je ipak nastavio plovidbu.
Cisterna „Nikolaj Jevgenov“, koja ruski LNG prevozi u Aziju
najkraćom rutom Sjevernim morskim putem, uspostavila je kontakt. Brod je na
putu za Kinu, gdje je prvotno trebao isporučiti teret. Sada tanker ukazuje na
novo odredište u Južnoj Koreji. Međutim, vremenski se uklapa u bilo koju od
luka. Ranije su mediji izvijestili da središnji brodski pogonski sustav nije u
funkciji.
Prema navigacijskom portalu Vesselfinder, tanker za LNG „Nikolaj Jevgenov“ uspostavio je kontakt. Automatiziranim identifikacijskim sustavom (AIS) prenio je da se nalazio kraj jugoistočne obale Južne Koreje i da se sada uputio u južnokorejsku luku Pyeongtaek na zapadnoj obali zemlje, a tamo je LNG terminal u vlasništvu tvrtke Kogas.
Ali takoreći oboreni rekord kojeg je uspostavio tanker
„Christophe de Margerie“, prema
navigacijskim portalima Vesselfinder i Marinetraffic, večeras, 26. siječnja, krenuo
je na vez luke Yangkou na istočnoj obali Kine. Tamo se nalazi LNG terminal.
Brod je isporučio oko 100 milijuna kubnih metara LNG-a iz projekta „Yamal LNG“.
Po prvi puta je tanker isplovio Sjevernim morskim putem u
siječnju i za put od više od pet tisuća milja trebao mu je tri tjedna. Iz luke Sabetta
"Christophe de Margerie" je krenuo 5. siječnja. Inače dostava ruskog
LNG-a s Arktika u Aziju kroz Europu traje najmanje pet tjedana.
Duž cijele Sjeverne morske rute „Christophe de Margerie“
plovio je neovisno, bez pratnje ledolomca, zadržavajući sigurnu brzinu,
uzimajući u obzir uvjete leda i ograničenu vidljivost. Oko 66% ukupnog vremena
plovidbe, kako bi se prevladala područja pokrivenog leda, plovilo se pomicalo
prema naprijed, prema principu dvostrukog djelovanja utvrđenog u njegovom
dizajnu. Prosječna brzina plovidbe bila je 9,5 čvorova”, rekao je brodovlasnik
Sovkomflot.
"Christophea de Margeriea" slijedio je spomenuti tanker
"Nikolaj Jevgenov", koji je ranije naznačio da bi trebao doći u
kinesku luku Tianjin 28. siječnja. Međutim, prema Kommersantu, jedan od tri
pogonska sustava na brodu je otkazao i nije bilo jasno je li to zbog mehaničkih
oštećenja ili softverskog dijela.
Dugo hladno vrijeme u Aziji ove zime je povećalo potražnju
za plinom. Istodobno, skladišni prostori u regiji su mali, a ograničene
mogućnosti tranzita kroz Panamski kanal i nedostatak tankera doveli su do toga
da su se spot cijene ukapljenog plina vinule iznad 1100 dolara za tisuću
kubičnih metara. Prema Woodu Mackenzieu, cijene goriva ostat će na toj razini
samo tijekom hladnog vremena, ali i dalje neće pasti na rekordno niske razine,
kao što se dogodilo prošle godine. Prosječna cijena 2021. godine prognozira se
na 270 dolara za 1000 kubika
Istodobno, ruski tankeri dostavljaju ugovorni teret čija
cijena iznosi od 180 do 250 dolara za tisuću kubika. A za „Yamal LNG“ važno je što
prolazak Sjevernim morskim putem može smanjiti i uvjete i troškove isporuke.
Izvršni direktor Atomflota Vjačeslav Rukša izjavio je još
2017. godine da sezona plovidbe Sjevernim morskim putem traje šest mjeseci, od
lipnja do studenog. Istovremeno, trošak isporuke tone LNG-a kineskom Yantianu
putem belgijskog Zeebruggea iznosi, primjerice, 91,5 dolara po toni ukapljenog
plina, što je, jednom replinificiran, 1,38 tisuća kubnih metara. Cijena tranzita
duž Sjeverne rute je 64 dolara.
Kako je izvijestio Kommersant, u veljači bi Novatek i
Rosatom mogli lansirati ledolomnu pratnju tankerima za LNG duž istočne rute
Sjevernog morskog puta. Tako će se otvoriti najkraći put do Azije zimi, kada bude
povećana potražnja za ukapljenim plinom.
Iako putovanje od kompleksa „Yamal LNG“ do Azije sada može
trajati tri tjedna, isporuka LNG-a iz Sjedinjenih Država obično traje najmanje
četiri tjedna.
„Rezultati potvrđuju da komercijalni prijevoz robe u
istočnom sektoru ruskog Arktika u jesensko-zimskom razdoblju postaje moguć 1-2
mjeseca kasnije, što omogućuje korak bliže organizaciji cjelogodišnje sigurne
plovidbe duž cijele rute Sjevernog morskog puta. Zauzvrat, to će pridonijeti
provedbi nacionalnih planova za povećanje teretnog prometa u vodenom području
Sjevernog morskog puta i razvoju tranzitnog potencijala ove prometne arterije",
izvijestio je Sovkomflot.
A predsjednik uprave Novateka Leonid Mikhelson primijetio je
da produljenje razdoblja plovidbe Sjevernim morskim putem smanjuje emisije CO2 za
7 tisuća tona po putovanju, a to je vijest koja bi mogla obradovati fanove
Grete Thunberg, iako, zbog činjenice da dolazi iz Rusije, ovaj aspekt neće
dobiti potrebnu pažnju.
No, najvažnije u svemu je da je cijena tranzita niža, kao i
cijena ukapljenog plina na spot tržištu, a to je bitka koju je Moskva htjela
dobiti protiv Washingtona. Sada Sjeverni tok 2 ima posebnu vrijednost
isključivo za europske kupce ruskog plinovodnog plina, a ako tako ne bude i
Bruxelles bude kočio projekt, kako su tražili Obama, Trump i sada Biden, Azija
je tržište koje može „progutati“ sav ruski plin, a Gazprom je Berlin na to
upozorio.
Nema komentara:
Objavi komentar