Don C. Torres: „Kršćanstvo, marksizam i revolucija: „Da to je moguće. Štoviše, nužno je“
Danas je i 55. obljetnica smrti svećenika i revolucionara don Camila Torresa Restrepa, rođenog 1929. i ubijenog 15. veljače 1966. u borbama protiv režimskih snaga u Kolumbiji. Camilo Torres Restrepo je kolumbijski socijalist, rimokatolički svećenik jedan od mislilaca teologije oslobođenja i član gerilske Narodne oslobodilačke armije (ELN) koji je tijekom svog života pokušao ostvariti pomirenje revolucionarnog marksizma i katoličanstva.
Katolički svećenik, kolumbijski prototip gerilskog svećenika i pionir teologije oslobođenja, don Camilo Torres je bio začetnik pobjedničke strategije koja je omogućila da Rimokatolička crkva u Latinskoj Americi bude prožeta “kršćanskim guevarizmom”, godinama prije konačnog raspada Sovjetskog Saveza, čime su se osigurali kontinuitet i vitalnosti kršćanske i katoličke crkve i ljevičarske gerile u vrijeme kada su latinoameričke kapitalističke “demokracije” htjele zaustavili širenje revolucije diljem latinoameričkog kontinenta.
Iako su neki marksistički revolucionari u Camilu Torresu
vidjeli samo taktičkog suputnika, danas mnogi istinski ljevičari o njemu imaju
visoko mišljenje, a priznanje je dobio čak i unutar crkvene organizacije kojoj
je služio, što ga čini drugačijim od dijela katoličkog klera na kakvog smo
navikli.
Jorge Camilo Torres Restrepo je rođen u Bogoti 3. veljače
1929. godine u građanskoj obitelji. Bio je sin poznatog liječnika Calixto
Torres Umaña i Isabel Restrepo Gavirije. Svoje prve godine živi u Europi, a od
1937., nakon razvoda svojih roditelja, živi u Bogoti s majkom i starijim bratom
Fernandom Torresom Restrepom (1924. – 2007.), koji je bio poznati liječnik,
profesor neuropsihologije na Sveučilištu u Minnesoti, koji je u SAD odselio
1950. godine.
Prvi dio osnovne škole je don Camilo Torres završio u njemačkoj
školi, a drugi u Bogoti. 1946. završava srednju školu u Gimnaziji Cervantes,
potom počinje studirati pravo na Nacionalnom sveučilištu Kolumbija. Nakon
završetka Drugog svjetskog rata odlazi na teološki fakultet u Bogoti, gdje je
ostao sedam godina, da bi se na kraju kao katolički svećenik zaredio 1954.
Na Katoličkom sveučilištu u Leuvenu u Belgiji studira
sociologiju, gdje je diplomirao 1958. godine kao sociolog s radom “Statistika
socioekonomske realnosti Bogote“, njegov diplomski rad je objavljen posthumno,
tek 1987. godine, pod imenom “Proletarizacija Bogote”.
Nakon toga odlazi u Belgiju gdje je u godinama prije Drugog
vatikanskog koncila raspravljao s kršćanskim demokratima, s kojima je
vodio žučne rasprave o vrlinama i
mogućim rizicima marksističko-kršćanskog dijaloga, što je bili izuzetno
nepopularno u vrijeme kada su svijet potresali Hladni rat i sovjetsko-kineski
sukobi.
Vratio se u Latinsku Ameriku 1959. Godine, gdje je imenovan
je za pomoćnika kapelana na Nacionalnom sveučilištu Kolumbija. Godine 1960.
pokreće sveučilišne studije u sociologiji, gdje je bio profesor. Osnovao je
Sveučilišni pokret za razvoj zajednice (MUNIPROC) i vodi jake društvene
aktivnosti u susjedstvu i među radnicima Bogote. Kao sveučilišni kapelan bio
aktivan zagovornik “revolucionarnih reformi” uvedenih od strane Drugog
vatikanskog koncila, a kao svećenik je djelovao i pred vjernicima, služeći mise
na španjolskom i napuštajući latinski, čime je osigurao veće sudjelovanje
katolika na njegovim misama i govorima. Surađuje s kolumbijskim Institutom za
agrarnu reformu (INCORA) i Visokom školom za javnu upravu Kolumbije (ESAP).
No, za nadbiskupa Bogote, kardinala Luisa Concha Córdobu,
aktivizam kapelana Camila Torresa je bio prekomjeran, te 1962. traži od njega
da se svojih aktivnosti na Nacionalnom sveučilištu i povjerava mu o župi
Veracruz.
Godine 1963. don Camilo Torres predvodi Prvi nacionalni
kongres za sociologiju, koji je održan u Bogoti, gdje je predstavio svoj studij
“Nasilje i socio-kulturološke promjene u društvu u Kolumbiji u ruralnim
područjima”, a 1964. objavljuje rad “Društvenim raslojavanjem u Kolumbiji
upravljaju dvije subkulture”.
Službeno je razriješen dužnosti pomoćnika vikara župe
Veracruz, nakon čega se aktivno bavi sociologijom i promiče stvaranje Zadruge
za razvoj zajednice u Yopalu.
Početkom 1965. kardinal ga imenuje članom Nadbiskupske
komisije za religijsku sociologiju. U govoru u Medellinu zagovara zajedništvo i
organizaciju mladih kroz “Platformu za narodno jedinstvo”.
Na Sveučilištu u Bogoti predstavlja “Kolumbijsku platformu
Ujedinjeni front” i poziva studente da se organiziraju i “jednakim oružjem”
bore protiv snaga reda, a potom predvodi tihi marš na Središnjem groblju u čast
jednog od palih studenata.
Ostvario je vrtoglavu političku popularnost i održava
konferencije u gradovima Manizales, Cartago, Pereira, Ibague, Medellin i
Bogota. U Limi sudjeluje na II Bolivarskom kongresu za razvoj zajednice.
U srpnju 1965. je tajno otputovao u Santander i sreće se s
Fabiom Vazquezom Castanom, vođom Oslobodilačke nacionalne armije (ELN), koji
je, inspiriran revolucijom na Kubi,
oružje u ruke uzeo 1964. godine i od
Pokreta mladih revolucionarnih liberala (JMRL) stvara Front radnika, seljaka i
studenata (MOEC).
Svećenik Camilo Torres se radije odlučio prići
Oslobodilačkoj nacionalnoj armiji (ELN),
umjesto da stupi u redove revolucionarnog Južnog bloka Komunističke partije Kolumbije, koji su
odbijali dijalog s kršćanima, što je bilo nešto ranije prije nastanka
Revolucionarnih oružanih snaga Kolumbije (FARC).
Odriče se administrativnih obveza u Crkvi, ali ne i svog
svećeništva, a u kolovozu 1965. godine počinje objavljivati tjednik Frente
Unido, koji u svom prvo broju, koji je izašao u Bogoti, šalje snažnu poruku
kršćanima.
Poruka kršćanima
Politička, vjerska i društvena događanjima u posljednje
vrijeme su možda među kršćanima Kolumbije uzrokovali zbrke. Stoga je nužno da u
ovom ključnom trenutku u našoj povijesti kršćani čvrsto ostanu povezano oko
ključnih temelja naše vjere.
Glavna stvar u katoličanstvu je ljubav prema bližnjemu. “Tko
ljubi svoga bližnjega ispunjava zakon.” (Sv. Pavle, Rimljani XIII, 8). Ali
ljubav, da bi bila iskrena, mora se učinkovito preispitati.
Ako su dobrotvorni prilozi, milostinja, ono malo slobodnih škola i nekoliko stambenih shema ono što se naziva “ljubav”, to nije dovoljno da se nahrane najgladniji, odjenu oni koji su skoro goli ili da se poduči većina onih koji žive u neznanju.
Moramo pronaći učinkovita sredstva za dobrobit većine. Ova
sredstva se neće naći kod privilegirane manjine koja imaju moć, jer bi ih to
prisililo da žrtvuju svoje privilegije. Na primjer, da bi se osiguralo više
posla u Kolumbiji dolari ne smiju izlaziti izvan zemlje, nego moraju biti
uloženi u Kolumbiji. No, kako se kolumbijski pezo obezvređuje svaki dan, oni
koji imaju novac i moć nikada neće zabraniti izvoz novca, jer se tako spašavaju
od devalvacije.
Dakle, potrebno je oduzeti moć privilegiranoj manjini i dati
je siromašnoj većini. To će, ako bude učinjeno brzo, biti revolucija. Revolucija
može biti i mirna, ako manjina ne pruži nasilan otpor. Revolucija je, dakle,
dovesti na vlast one koja će dati hranu gladnima, obući gole, naučiti neznalice
u skladu s djelima ljubavi, ljubavi prema bližnjemu, ne samo u povremenom i
prolaznom obliku i ne samo za neke, nego za većinu naših susjeda. Dakle,
revolucija nije samo dozvoljena, nego je obvezna za kršćane koji u njoj vide
jedini učinkovit i sveobuhvatan način za ostvarenje ljubavi za sve. Jedina je
istina da “nema vlasti doli od Boga”, kao što kaže Sv. Pavao, ali Sv. Toma kaže
i da specifičnu preraspodjelu vlasti čine ljudi.
Kada postoji autoritet koji je protiv naroda, ta vlast nije
legitimna i zove se tiranija. Kršćani mogu i moraju se boriti protiv tiranije.
Sadašnja vlada je tiranska, jer je mi ne podržavamo. Nju podržava samo 20% birača i zbog njihove odluke vlada privilegirana manjina.
Privremeni nedostaci u Crkvi vas ne trebaju sablazniti.
Crkva je ljudska. Važno je da vjerovati da je božja i da mi kršćani moramo
ispuniti našu obvezu i ljubiti bližnjega, jer tako jačamo Crkvu. Ostavio sam
povlastice i dužnosti svećenika, ali nisam prestao biti svećenik. Vjerujem da
sam pristupio revoluciji po ljubavi prema bližnjemu. Obustavio sam služiti mise
za tu ljubav prema bližnjemu, za ljubav u ekonomskom i socijalnom području. Kad
moj susjed ne bude imao ništa protiv mene, kad budemo proveli revoluciju, ja ću
služiti misu, ako Bog da. Mislim da tako slijedim i Kristovu zapovijed: “Ako
prineseš svoj dar na žrtvenik i tamo se sjetiš da tvoj brat ima nešto protiv
tebe, ostavi dar ondje pred žrtvenikom i otiđi se najprije izmiriti s bratom, a
onda dođi i prinesi dar” (Mt V, 23-24).
Nakon revolucije kršćani će znati kako uspostaviti sustav
koji će biti vođen ljubavlju prema bližnjemu.
Borba je duga i započinje sada … Camilo Torres.”
Drugi broj tjednika Frente Unido, koji je izašao u Bogoti 2.
rujna 1965., sadrži poruku don Camila Torresa komunistima.
Poruka komunistima
Tradicionalni odnosi između kršćana i marksista, između
Crkve i Komunističke partije, mogu izazvati sumnju i razne pretpostavke u
odnose unutar Ujedinjenog fronta, te između svećenika i Komunističke partije.
Ali odnosi s Komunističkom partijom i moj položaj u okviru
Ujedinjene fronte su i dalje vrlo jasni kolumbijskom narodu.
Rekao sam da sam kolumbijski revolucionar, i to kao jedan
sociolog, kao kršćanin i kao svećenik. Ja vjerujem da Komunistička partija ima
zaista revolucionarne elemente, te stoga ne mogu biti anti-komunist, ni kao
Kolumbijski, ni kao sociolog, niti kao kršćanin, a ni kao jedan svećenik.
Kao Kolumbijac nisam protiv komunizma i jer je antikomunizam
usmjeren na progon nekonformista, komunista ili naših nesunarodnjaka, koji su
većinom siromašni ljudi.
Nisam protiv komunizma ni kao sociolog, jer se komunisti
bore protiv siromaštva, gladi, nepismenosti, beskućništva, nedostatka usluga i
za ljude traže učinkovita i znanstvena
rješenja.
Nisam protiv komunista ni kao kršćanin, jer vjerujem sve
suprotno od bloka koji osuđuje komuniste. Ako ćemo govoriti općenito, mi smo
izloženi jednakom sudu, pravednici i nepravednici, a to je antikršćanski.
Nisam protiv komunista ni kao jedan svećenik, jer, iako to
komunisti možda ne znaju, i među njima postoji mnogo onih koji su pravi
kršćani. Ako imaju dobre namjere, oni će imati sve milosti, a ako su to posvetne milosti zbog
ljubavi prema bližnjemu, bit će spašeni. Moja uloga kao jednog svećenika, iako
ne u vršenju vanjskog obožavanja, je da ljude zbližim s Bogom, a najučinkovitiji način je da ljudi služe drugima u skladu sa svojom
savješću.
Ne mislim govoriti o komunistima kao moja braća,
pokušavajući ih navesti da prihvate dogmu i obožavaju Crkvu. Umjesto toga, neka
svi budu ljudi i ponašaju se u skladu sa svojom savješću, neka iskreno traže
istinu i ljube bližnjega.
Komunisti jako dobro znaju da ja neću ući u njihove redove,
te da nisam niti ću biti komunist. Ali kao Kolumbijac, kao sociolog, kao
kršćanin i kao svećenik sam spreman boriti se s njima za zajedničke ciljeve:
protiv oligarhije i dominacije SAD-a i protiv oduzimanja vlasti radničkoj
klasi.
Ne želim da me javno mnijenje identificira s komunistima,
ali ću čak i uz optužbe na da sam komunist radije pratiti moju savjest, neko se
saviti pred pritiskom oligarhije. I radije ću slijediti pravila Crkve i pape
Ivana XXIII koji me za savez s komunistima ovlastio u njegovoj enciklici “Pacem
in terris”, koja kaže:
“Moramo pažljivo razlikovati filozofske teorije o prirodi,
podrijetlu, kraju svijeta i čovjeka i inicijativa gospodarskog, društvenog,
kulturnog i političkog poretka. (…) Imajući to u vidu, ponekad se može dogoditi
da neki kontakti, koje smo dosad smatrali beskorisnima u svemu, danas postanu
ili bi mogli postati korisni. Utvrdite je li došlo vrijeme ili ne i kako
utvrditi oblike i opsege tih kontakata u cilju postizanja pozitivnih ciljeva,
bilo u ekonomskom ili socijalnom području, kulturnom i političkom, ali se
vodite temeljnim načelima kao što su krepost i razboritosti, kao regulatorom
svih vrlina koje upravljaju individualnim i društvenim životom.”
„Kada narodna klasa dođe na vlast, zahvaljujući suradnji
svih revolucionara, onda ćemo raspravljati o njihovom vjerskom opredjeljenju.
(…) Kao što je poljski svećenik rekao: “Kršćani imaju obvezu sudjelovati u
izgradnji socijalizma. Uvijek, samo ako nam se dopusti štovati Boga kao što
želimo”, tako je govorio don Camilo
Torres Restrepo, kolumbijski svećenik, revolucionar i pionir teologije
oslobođenja, odnosno zbližavanja ljevice i Rimokatoličke crkve u Latinskoj
Americi, ubijen u redovima revolucionarne gerile od strane režimskih snaga u
Santanderu 1966. Godine.
Nema komentara:
Objavi komentar