petak, 9. travnja 2021.


Blokada Sueza presudila: Koridor St. Petersburg-Iran-Indija mora biti završen odmah

Nedavna blokada Sueskog kanala u Egiptu pokazala je svijetu da je potrebno pronaći alternativne prometne pravce, uključujući i kroz Iran, gdje je u izgradnji „Koridor Sjever-Jug“, povijesni projekt još iz vremena Ruskog carstva, koji će osigurati globalnu trgovinu. Važnost dovršetka projekta je danas, 9. travnja, za državnu novinsku agenciju IRNA naglasio Mahmoud Ommati, zamjenik predsjednika odbora direktora Međunarodne asocijacije prijevozničkih kompanija Khorasan.

„Sueski kanal dugogodišnji je koridor za tranzit robe kao i energenata između Azije i Europe, ali njegova gotovo tjedna blokada zbog golemog kontejnerskog broda znak je da globalna trgovina mora pronaći alternativne pravce“, rekao je Mahmoud Ommati.

Prema njegovim riječima, sve države traže brze, jeftine i pristupačne načine prijevoza energetskih resursa, posebno nafte, s Bliskog istoka u Europu, a Iran je svojedobno bio glavni izlaz za azijske zemlje na europski kontinent.

„Istodobno, Islamska Republika je blizu pristupanja Euroazijskoj ekonomskoj uniji (EEU), koja uključuje Rusiju, Armeniju, Bjelorusiju, Kazahstan i Kirgistan, a članstvo Teherana u ovoj integracijskoj asocijaciji pridonijet će razvoju Koridora Sjever-Jug“, dodao je Mahmoud Ommati.

Prema iranskom dužnosniku, čini se da je stvaranje ovog međunarodnog prometnog koridora, o kojem su se Rusija, Indija i Iran dogovorile još 2000. godine, još jedan razlog da Iran igra "ključnu ulogu kao prikladna alternativa Sueskom kanalu".

Nakon što je Indija opremila oceansku luku Chabahar na jugu Irana, Indijci mogu provesti svoju robu kroz ovu morsku luku u Rusiju, a "Rusi mogu Iranom isporučiti nekoliko milijuna tona tereta u druge zemlje, piše IRNA.

„Povezanost iranskih luka u Perzijskom zaljevu, Arapskom i Kaspijskom moru s ruskim lukama u Sankt Peterburgu i Sjevernoj Europi može se provesti zajedno s iranskom prometnom infrastrukturom, što je "vrlo zanimljivo za trgovce energijom, kao i za zemlje  uvoznice i izvoznice", sugerira Ommati.

Sueski kanal počeo je s radom prije otprilike 150 godina i postao je jedan od najvažnijih i najprometnijih plovnih putova za trgovačke brodove. Kanal je smanjio vrijeme otpreme između Azije i Europe za gotovo 15 dana, rekla je IRNA.

Ranije je iranski veleposlanik u Rusiji Kazem Jalali izjavio da bi „Međunarodni prometni koridor Sjever- Jug" s niskom razinom rizika" mogao biti "isplativa alternativa" Sueskom kanalu, koji je bio blokiran krajem ožujka, nanijevši štetu prijevoznicima i drugim poduzećima u milijarde dolara. Prema riječima šefa iranske diplomatske misije u Moskvi, komercijalni teret može se isporučiti Europi preko Irana za 20 dana, a istodobno će se smanjiti troškovi prijevoza.

Kontejnerski brod „Evergreen“, dug 400 metara, u vlasništvu japanske tvrtke Shoei Kisen Kaisha, nasukao se 23. ožujka u južnom dijelu kanala. Vodena arterija deblokirana je tek 29. ožujka. Tim putem prolazi oko 12% svjetske trgovine, a za nekoliko dana je izgubljeno na desetke milijardi dolara, što je aktualiziralo dovršetak Koridora Sjever-Jug, koji se zapravo već radi. Azerbejadžan je, na primjer, izgradio sve kopnene prometnice, uključujući mostove za teške terete, što je jedan od razloga zbog kojih Rusija nije žestoko osudila Baku tijekom napada na Karabah. Svidjelo se to nekome ili ne, u politici su samo nacionalni interesi trajni, sve je ostalo sporedno.

Koridor Sjever-Jug

Još u travnju 2016. godine su se u Bakuu, glavnom gradu Azerbejdžana sastali ministri vanjskih poslova Irana, Rusije i Azerbejdžana, Javad Zarif, Sergej Lavrov i Elmar Mamedjarov. Iako je sastanak bio posvećen smirivanju tadašnjih napetosti i prekidu eskalacije sukoba u Nagorno Karabahu, nakon što je obavljen taj dio pregovora, ministri su se razgovarali o „Koridoru Sjever – jug”, koji bi trebao konkurirati Sueskom kanalu i dogovorili se da je potrebno stvoriti novi trgovački put, veliki prometni projekt u kojem će sudjelovati tri zemlje, kasnije i Indija, a bit će dug više od sedam tisuća kilometara.

Ovim nevjerojatnim infrastrukturnim projektom se žele spojiti St. Petersburg i Mumbai u Indiji, a realizacija stare ideje je postala moguća zbog ukidanja sankcija Iranu. Ovaj bi se put trebao natjecati s pomorskom rutom kroz Sueski kanal.

Nakon razgovora ministara vanjskih poslova Azerbejdžana i Irana, Rusija je također pristala na početak razrade provedbe prometnog “Koridora Sjever – jug”, koji bi trebao uz zapadnu obalu Kaspijskog mora Rusije i Iran spajati preko Azerbejdžana, rekao je ruski ministar vanjskih poslova Sergej Lavrov.

“Iranu je isplativije primati robu na sjeveru, bilo iz Kaspijskog mora ili željeznicom, jer većina populacije Irana živi na sjeveru”, rekao je tada iranski ministar vanjskih poslova Javad Zarif, a ruski ministar vanjskih poslova je dodao ”kako je dogovoreno da će u radu sudjelovati ministarstava prometa i da koridor također uključuje interakciju između uobičajenih i konzularnih usluga”.

Mohammad Javad Zarif je tada izjavio ”kako će ta suradnja služiti interesima naroda Irana, Azerbejdžana i Rusije i, naravno, cijele regije”.

Prometni koridor od Rusije do Irana preko Azerbajdžana je važan dio većeg projekta “Sjever – Jug”, kojem je konačni cilj povezati St. Peterburga s Indijom i luke Mumbai, a bio bi dug 7,2 tisuća kilometara. Namjera projekta koji je najavljen u travnju prošle godine je prijevoz robe iz Indije, Irana i drugih zemalja Perzijskog zaljeva na teritorij Rusije preko Kaspijskog mora, a onda i dalje ka sjevernoj i zapadnoj Europi.

Sada je protok roba iz Indije prema europskom dijelu Ruske Federacije teče pomorskim prometom do St. Petersburga i kroz Sueski kanal zaobilazi cijeli zapadni dio Europe. Zbog toga je procijenjeno vrijeme putovanja robe iz luke Mumbai do Moskve oko 40 dana. Novim putem, od Petrograda do Moskve, a zatim do ruskog grada Astrahana, Bakua u Azerbejdžanu i Bandar Abbasa, lučkog grada na jugu Irana u Perzijskom zaljevu, do Mumbaija, višestruko se skraćuje vrijeme tranzita roba.

Prometni koridor u konačnoj verziji predviđa korištenje pomorskog, željezničkog i cestovnog prometa i smanjenje potrebnog vremena za promet barem dva puta. Modernizacijom ruske željeznice se vjeruje da će put trajati najduže 14 dana. Nova ruta eliminira potrebu za prijevozom robe kroz Sueski kanal, koji ne samo da je dalek, nego vrlo skup.

Projekt odlulčen 2000.

Sporazum o ovom prometnom koridoru  su Rusija, Indija i Iran potpisali 2000., a ratificirali 2002. godine.

U veljači 2016. su se Ruske i Azerbajdžanske željeznice dogovorile da će “Sjever – Jug” privlačiti robne tokove s trase Indija – Iran – Azerbajdžan – Rusija i obrnuto.

Kako bi put mogao teći put uz zapadnu obalu Kaspijskog jezera bilo je potrebno izgraditi novu liniju pruge od Rusije preko Azerbejdžana do Irana. Izgradnja željezničkog dijela koridora je završena 2015. godine, a izgradnja autoceste je još u fazi projektiranja i ovaj je koridor, za sada, klasična nedovršena infrastruktura. Glavni cestovni pravac prolazi kroz teritorij Irana i planirano je da se cesta otvori 2015. godine, ali je onda opet sve odgođeno za 2016.

 Međutim, gradnja se nastavlja. Konkretno, 20. travnja 2016. godine se otvorio most između Azerbejdžana i Irana, kako je potvrdio ministar vanjskih poslova Azerbajdžana, Elmar Mamedjarov.

Tada je, na sastanku posvećenom sukobu u Nagorno-Karabahu, potvrdio i kako se do kraja 2016. godine planira dovršiti povezivanje željeznica Azerbejdžana i Irana, ali se posao produžio i trebao bio je gotov 2017. godine.

Naime, to je složen infrastrukturni projekt s puno tunela, mostova u teškim planinskim područjima, a mnogi su čak sumnjali u mogućnost njegove izvedbe, dok su oni optimističniji predviđali ”određene probleme u izgradnji”. Ispostavilo se da su potonji bili u pravu

S ruske južne strane je regija Volga, sasvim adekvatan smjer za trgovinu s Iranom preko Azerbejdžana. S ekonomske točke gledišta, projekt se može provesti brzo i bez značajnijih troškova, jer je infrastruktura zapravo već izgrađena.

Željeznica tada nije bila završena samo na području Irana, koji je trpio posljedice sankcija, dok je Azerbejdžan svoj dio u potpunosti izgradio u posljednjih 15 godina. Na tom je sastanku dogovoreno i da će se preostali pregovori o logistici, carinskim pristojbama i drugim detaljima između tri zemlje dovršiti što prije.

Tada je i iranski veleposlanik u Rusiji, Mehdi Sanai, na sastanku sa studentima Državnog sveučilišta u St. Petersburgu rekao: “Da, to je pitanje o kojem raspravljamo.”

Postoji i projekt plovnog puta, odnosno kanal duljine 700 kilometara. Prema iranskim procjenama bi njegova izgradnja stajala najmanje 10 milijardi dolara, a ulaganja u kopneni dio puta koji povezuje sjeverozapad i jugozapad Irana se procjenjuju na oko 6 milijardi dolara.

Projekt se može isplatiti već u petoj godini korištenja. Ruski tranzitni prihodi mogu iznositi oko 1,4 milijardu dolara, a iranski oko 1,7 milijardi dolara već u trećoj ili četvrtoj godini od dana puštanja koridora.

Glavni protivnik ovog projekta je bila i ostala Turska, jer koridor od Kaspijskog mora do Perzijskog zaljeva stvara izravnu konkurenciju turskim tjesnacima Bospor i Dardanele. Međutim, ovim je putem teretni transport do Indije preko Rusije upola kraći od tradicionalne rute preko Turske.

Geopolitički faktor - Rusko-iranski projekt ne može zamijeniti Sueski kanal u potpunosti

Na ideju izgradnje ovog kanala su došli ruski inženjeri još krajem 19. stoljeća, ali nikada nije proveden iz geopolitičkih razloga. Tu su u igri bili odnosi Sovjetskog Saveza i Rusije s Turskom i Iranom, s jedne, te američki odnosi s Turskom i Iranom, s druge strane. U različitim razdobljima su se oni poboljšavali ili pogoršavali, što je direktno utjecalo na razvoj projekta.

Rusija i Iran su ponovno otvorili to pitanje 1998. godine, kada je utemeljena zajednička stručna skupina, a sljedeće godine je Vlada Islamske Republike službeno odobrila izmijenjene studije o izvodivosti. Međutim, sankcije protiv Irana ponovo pokopale projekt i on je ostao mrtvo slovo na papiru sve do nedavno. Iran se oslobodio zapadnih sankcija, a Rusija je zadržala prijateljske odnose s Teheranom.

I dok izgradnja plovnog dijela „Koridora Sjever – Jug” još uvijek čeka, kopneni dio se je odavno pretvoren u jedno veliko gradilište. Ovdje je posebno zanimljivo koliko je malo potrebno da se dogovor među partnerima realizira, ako ima volje i sredstava, a Rusiji, Azerbejdžanu i Iranu ne manjka ni jedno ni drugo.

„Koridor Sjever – Jug” postaje stvarnost

Kao što je poznato, jedan od najvećih planova za ekonomsku i transportnu integraciju euroazijskog prostore je kineski projekt ”Novi Put svile”, ali ništa manje važan nije ni međunarodni „Koridora Sjever – Jug”, čiji su glavni sudionici Rusija, Iran, Indija i Azerbajdžan, za New Eastern Outlook piše Dmitrij Bokarev.

Kao što je spomenuto, ministri Rusije, Irana i Azerbejdžana su se 2016. dogovorili kako projekt treba izgraditi i njime povezati Indiju, Bliski istok, središnju Aziju i Kavkaz, a preko Rusije europske i države Euroazijske ekonomske unije.

Osim što ruta uključuje indijski lučki grad Mumbai, iranski Bandar Abbas Iranu, azerbejdžansku prijestolnicu Baku, ona se proteže do ruskih gradova Astrahan, Moskva i St. Petersburg. Koridor ”Sjever – jug” bi trebao dalje ići prema sjevernoj Europi.

Iako je projekt oživljen ’90-ih, on u određenom smislu već funkcionira, jer Iran preko Azerbajdžana šalje svoje proizvode u Rusiju. Međutim, „Koridor Sjever – Jug” je daleko od toga da je potpuno aktivan.

Na primjer, Indija i mnoge zemlje na Bliskom istoku još uvijek preferiraju trgovati s Europom kroz Sueski kanal. Glavna prednost „Koridora Sjever – Jug” je što većina puta ide kopnom, što je brže, jeftinije i sigurnije.

Međutim, za učinkovit prijevoz velikih količina robe u cestovnom prometu je prikladan za korištenje željeznice. Za sada između Irana i Azerbejdžana ne postoji pogodna željeznička infrastruktura i većina roba se prevozi autocestom.

Međutim, radovi su se na jedinstvenom željezničkom sustavu „Koridora Sjever – Jug” dramatično povećali, kao što je dogovoreno.

Iran i Azerbajdžan su ubrzali radove na projektu i žele povezati svoje željezničke sustave. Dvije zemlje su se odlučili za izgradnju željeznice Qazvin-Rasht-Astara. Ukupna dužina dionice u izgradnji je skoro 360 kilometra i do sada je otvorena. Trasa do azerbejdžanskog grada Astara ide uz istoimenu rijeku koja se proteže uz iransko-azerbejdžansku granicu. Željeznica prolazi preko rijeke Astara, a za tu je svrhu izgrađen novi most koji povezuje iranski grad Astara s istoimenim susjednim gradom na drugoj strani rijeke u Azerbejdžanu. Dionica prolazi kroz iranske gradove Rasht i Qazvin na sjeveru Irana, gdje se spaja na iransku željezničku mrežu i koristit će se kao vitalni koridor za prijevoz putnika i robe u iransku luku Bandar Abbas na obali Perzijskog zaljeva, strateški važnom centru za iranski tranzit.

Dakle pomorski promet iz Azije će se sada moći usmjeriti u iransku luku i od tamo ići dalje prema sjeveru.

Najudaljenija točka „Koridora Sjever – jug” je indijski luka Mumbai, grad koji je važno gospodarsko središte ne samo u Indiji, nego u cijeloj Aziji. Grad leži na obali Arapskog mora i tamo je jedna od glavnih luka u regiji na raskrižju nekoliko međunarodnih pravaca.


Početkom ožujka 2017. godine je testirana dionica Astara-Astara. Iako to je to samo dio velikog projekta Astara-Rasht-Qazvin, njeno otvaranje je bilo od velike političke važnosti. Početak željezničkog prometa Astara-Astara preko iranskog-azerbejdžanske granice svjedoči o međusobnom povjerenju dviju zemalja i odsustvu značajnih razlika među njima, uključujući i pitanje iranske pokrajine južnog Azerbejdžana, gdje se povremeno otvara pitanje ”odcjepljenja” od Irana.

Nije bilo slučajno da je dionica Astara-Astara testirana tijekom posjete Iranu azerbejdžanskog predsjednika Ilhama Alijeva, koji se došao sastati s iranskim predsjednikom Hasanom Rohanijem. U pregovorima se raspravljalo uglavnom o suradnji dvije zemlje u prometu i izgradnji infrastrukture.

Alijev i Rohani su potpisali nove dokumente koji se odnose na izgradnju željezničkih projekata. Krajem lipnja 2017. je iransko Ministarstvo cesta i urbanog razvoja izvijestilo da će dionica Qazvin-Rasht uskoro će biti spremna.

Izgradnja ove dionice je zapravo počela 2009. godine, ali je realizacija dionice od 205 kilometara bila skupa i teška za izvedbu.

Kao što su upozoravali skeptici, trasa prelazi područja kompleksne topografije i zahtijeva brojne mostove i tunele, zbog čega je dionica pruge Qazvin-Rasht već definirana kao najsofisticiraniji željeznički projekt Irana.


Ranije su dva društva, Iranske i Azerbejdžanske željeznice, potpisala ugovor o izgradnji glavnog željezničkog terminala i iranskom gradu Astara, odakle se u Azerbejdžan namjerava prevoziti roba u velikim količinama. Azerbejdžanska strana je u projekt spremna uložiti 60 milijuna dolara.

Istovremeno su mediji informirani o potpisivanju sporazuma između Irana i Azerbejdžana o izgradnji dionice Astara-Rasht, što je karika koja nedostaje na relaciji Astara-Qazvin-Rasht u Iranu.  Očekuje se da će izgradnja ove dionice koštati više od 1 milijarde dolara. Azerbajdžan je Iranu dao kredit od 500 milijuna dolara, a izgradnja dionice Astara-Rasht je bio posljednji korak u vezi između željezničkih sustava Azerbejdžana i Irana i bit će jedan od najvažnijih događaja u povijesti „Koridora Sjever – jug”.

U Indiji je također oživio interes za projekt, što se vidjelo ranije ovog mjeseca, kada je indijsko parlamentarno izaslanstvo posjetilo Moskvu i sudjelovalo na sastanku ”Rusko-indijske međuparlamentarne komisije”.

Nakon sastanka je glasnogovornica indijskog parlamenta Sumitra Mahajan rekla da Rusija i Indija treba razvijati suradnju na raznim područjima, uključujući i projekt koridora ”Sjever – jug”.

Postoje mnogi faktori koji bi ovaj koridor mogli pretvoriti u jednu od najvažnijih arterija euroazijskog prijevoza. Prvo, niži troškovi i veća izdržljivost od tradicionalnog plovnog puta koji povezuje Aziju i Europu. Drugo, nestabilnost na Bliskom istoku koja prijeti pomorskom prometu kroz Sueski kanal. Treći faktor je provedba kineskog  projekta ”Novi Put svile”. Unatoč svim prednostima kineskog projekta, čiji su dio i zemlje ovog koridora, mnogi od glavnih igrača u azijskoj regiji, posebice Indija, strahuju od strelovitog uspona kineskog utjecaja.

U isto vrijeme, te su zemlje svjesne potrebe tranzita s Euroazijskom ekonomskom unijom i zbog toga su sklonije alternativi, a „Koridor Sjever – Jug” je savršen za tu ulogu. Stoga je više nego moguće da će izgradnja  učinkovitog željezničkog sustava doći i do konačnog odredišta u Indiji, nakon čega će dobiti veliki značaj u tranzitu od Indije pa sve do sjevera Europe. No, čak i dionica ”ograničena” na povezivanje iranske luke Bandar Abbas, Bakua, Astrahana, Moskve i St. Petersburga je dovoljan dokaz ozbiljnosti dužnosnika u provedbi postignutih sporazuma, ako se sjetimo da je sve dogovoreno ne tako davno, kada su se u travnju 2016. godine u Bakuu sastali ministri vanjskih poslova Irana, Rusije i Azerbejdžana, Javad Zarif, Sergej Lavrov i Elmar Mamedjarov.

Razgovor neće biti potpun ako ne spominjemo da je iranski ministar za ceste i urbani razvoj Mohammad Eslami krajem listopada 2019. najavio da će „Međunarodni prometni „Koridor Sjever-jug“, otvaranjem nove željeznice koja povezuje gradove Mian i Bostan Abad, postati kraći. Govoreći u emisiji državne korporacije IRIB, Eslami je naglasio strateško mjesto Irana i rekao da je zemlja “na raskršću svijeta”, što nije pretjerivanje.

“Uz Božju pomoć, željeznica od Miane do Bostan Abada otvorit će se narednih dana na ceremoniji u kojoj će sudjelovati iranski predsjednik Hasan Rohani”, rekao je Eslami, prenijela je agencija Tasnim News. Projekt željeznice smanjit će trasu do grada Tabriza na sjeverozapadu za 4 sata.

Treba napomenuti da je posljednjih godina iranska vlada pojačala napore u razvoju željezničke industrije u zemlji. Ugovor o projektu „Koridor Sjever-Jug“ potpisan je 2012. godine. Među zemljama potpisnicama su Rusija, Iran, Indija, Azerbejdžan, Armenija, Kazahstan, Kirgistan, Tadžikistan, Turska, Ukrajina, Bjelorusija, Oman i Sirija. Bugarska ima status promatrača u projektu. Projekt predviđa izgradnju prometnih i infrastrukturnih objekata uz put za isporuke kroz Indiju, Iran, Azerbejdžan, Rusiju i sjevernu Europu. Cilj projekta je smanjiti troškove i vrijeme željezničkog i pomorskog prometa između zemalja na ruti, a ako je i bilo nekih promišljanja o vremenu realizacije projekta i treba li ga izgraditi što je brže moguće, sada više te dileme nema.

Kopneni dio koridora koji je u završnoj fazi i naknadni pomorski dio projekta





Broj komentara: 6:

  1. Dobre vijesti Babiću! Svaka čast i neka im je sa srećom!!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ma ovonje već gotova stvar. Još nešto radova u Iranu na prugama i to je gotovo.

      Izbriši
  2. Odlična vijest1 Samo neka ima čim više tih i takvih koridora ,da se smanji ovisnost o morskom prijevozu

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. I bitno je da Kina kaže da je ovo odlično, ne smeta im nimalo za Put svile

      Izbriši
  3. Lijepa vjest obzirom da zadnjih dana samo citamo vjesti o zveckanju oruzija u Ukrajini, kovidu, ludom Bajdenu itd

    OdgovoriIzbriši
  4. Krasna vijest!Bravo za sve države kroz koje koridor prolazi! Svaka čast! Sada američka mornarica ne može zatvarati strateške morske prolaze i koridore! Vrhunski!

    OdgovoriIzbriši