Ukrajina je izvela „zračni napad“ na Zagreb, glavni grad zemlje NATO-a
Ukrajinsko vojno zrakoplovstvo zbunilo je snage protuzračne obrane zemalja Sjevernoatlantskog saveza. Lansiran, čini se, iz Galicije, borbeni dron Striž pao je na Zagreb, glavni grad Hrvatske. Štoviše, iz nekog razloga ga je iz vida izgubila protuzračna obrana NATO-a.
Ubrzo je postalo jasno da je još jedan sličan Striž pao na
Krimu. Zašto je ukrajinsko ratno zrakoplovstvo trebalo tako „trošiti“ borbena
vozila?
Skandal oko ukrajinskih dronova prva je podigla hrvatska
policija. U petak ujutro prijavila je pad nepoznatog predmeta u Zagrebu. Kako
javlja državna novinska agencija HINA, pad je odjeknuo i oštetio nekoliko
automobila. Policija koja je stigla pronašla je u blizini i dva padobrana.
Kasnije je hrvatski predsjednik Zoran Milanović dao osobnu
izjavu. Rekao je da je dron, kako se i pokazalo, lansiran s područja Ukrajine,
a u hrvatski zračni prostor ušao je iz Mađarske. Navodno se dron srušio nakon
što je ostao bez goriva, sugerirao je Milanović.
"Kako je moguće da letjelica starog tipa provede više
od jednog sata na nebu iznad zemalja članica NATO-a, a da to nitko ne
primijeti?", ogorčen je šef države. Zona pada objekta odmah je ograđena te
je pokrenut uviđaj.
Budimpešta će se također pridružiti istrazi, kako je u petak
najavio mađarski ministar vanjskih poslova Peter Szijjártó, koji je o incidentu
razgovarao sa svojim hrvatskim kolegom Gordanom Radmanom.
"Naše vlasti istražuju te događaje jer su navodno utjecali na zračni prostor nekoliko zemalja NATO-a, uključujući Mađarsku", rekao je Szijjártó.
Ubrzo je Ministarstvo obrane susjedne Rumunjske potvrdilo da
je njezina protuzračna obrana u petak navečer, u 23:23 otkrila zračni objekt male
veličine, ali se zadržao u nacionalnom zračnom prostoru manje od tri minute i
odletio u Mađarsku.
Kasnije se, kao da se opravdava, oglasila i press služba
Sjevernoatlantskog saveza. Prema riječima njegovog glasnogovornika Daniela Rigina,
sustav zračne i proturaketne obrane NATO-a pratio je putanju ove bespilotne
letjelice. No, Rigino nije objasnio zašto u ovom slučaju nepoznati zrakoplov
nije oboren.
Hrvatska služba kontrole zračnog prometa dodala je da nije primijetila zrakoplov koji je sedam minuta bio u zračnom prostoru zemlje "zbog nedostatka transpondera na njemu".
Kasnije je postalo poznato da se pokazalo da je dron
izviđačko vozilo Tu-141, koje je pravljeno od 1979 do 1989. u SSSR-u u
Zrakoplovnoj tvornici u Harkovu. Opremljeni su sredstvima za foto i infracrveno
izviđanje. Duljina takvog drona je 14,5 metara, raspon krila 3,8 metara, može
svladati do 1000 km na visini do 6000 metara pri brzini do 1000 km/h.
Sličan dron je gotovo istovremeno pao vrlo daleko od
Zagreba, na Krimu, u blizini pograničnog grada Krasnoperekopska, a pomogao je u
razotkrivanju misterije hrvatskog Striža.
U 10:35, 17,6 km od granice i 8,5 km od Krasnoperekopska, na
obali jezera Krasnoe pronađeni su fragmenti krila i trupa, snimač podataka o
letu, padobran za otpor. To je za TASS izvijestio izvor u agencijama za
provođenje zakona.
"Prvi od njih pao je u blizini grada Krasnoperekopska,
Republika Krim, a drugi u Zagrebu, Hrvatska, leteći više od 700 km", rekao
je izvor. Objasnio je da je ovaj dron "u suštini, mali mlazni zrakoplov
sposoban ponijeti prilično ozbiljno opterećenje bombom, do jedne tone".
Prema njegovim riječima, oba su uređaja vršila "testne
letove" prema Krimu, ali je jedan od njih izgubio kurs te je stoga odletio
u glavni grad Hrvatske.
Prema Kriminformu, drugi Striž nije pao sam od sebe. Primijetile
su ga i srušile ruske snage protuzračne obrane. Pretpostavlja se da bi Ukrajina
mogla pokušati upotrijebiti dron kao "mamac" za ruske sustave
protuzračne obrane.
Aleksej Leonkov, urednik časopisa Arsenal domovine,
objašnjava da se let Tu-141 ne može ispraviti sa zemlje modernim navigacijskim
pomagalima, pa se koordinate njegove rute postavljaju prije polaska posebnim
prekidačima, a za svako skretanje unesena je točka leta. Prekidača ima puno,
njih četrdesetak komada, a zbog "ljudskog faktora" moguća je pogreška
unesenih koordinata i Striž se ne vraća uvijek na početnu točku.
Također, prije leta se unaprijed određuju koordinate mjesta
gdje će dron potom uključiti fotografsku opremu, dodao je Leonkov.
“To se radi kako se gađanje ne bi vršilo tijekom cijelog
leta, već samo na izviđačkom mjestu. U ovom slučaju je napravljena pogreška
tijekom navigacijskog proračuna, jer se dron nije vratio, odletjevši u Europu.
Ne razumijem kako ga je ukrajinska vojska programirala. Let je uvijek planiran
tako da se dron vrati, a ovdje je ili zadatak bio nekvalitetan, ili je kriv
ljudski faktor, ili je došlo do tehničkog kvara, pa je odletio u Hrvatsku i
potrošivši svo gorivo, samo pao. Eksplozija se dogodila već na tlu - zbog para
goriva i kratkog spoja u električnoj opremi “, objasnio je stručnjak.
Usput, u isto vrijeme, niti jedan NATO protuzračni raketni sustav na granici saveza s
Ukrajinom "nije tvitao", ironično je rekao Leonkov.
Ravnatelj Muzeja snaga protuzračne obrane Jurij Knutov
podsjetio je da su Striži bili u službi SSSR-a 80-ih godina i da su odavno
povučeni iz upotrebe. Rekao je da Ukrajina još uvijek koristi te dronove zbog
nedostatka modernih bespilotnih letjelica.
“Samo u četvrtak oboreno je pet ukrajinskih dronova.
Ukrajina je od Turske kupila 20 dronova Bayraktar, što znači da trenutno u
zemlji praktički više nema modernih dronova, pa su odlučili lansirati drevni
Tu-141 u izviđanje”, sugerirao je Knutov.
Sugovornik je sugerirao da Striž u Hrvatsku nije doletio zbog
navigacijske pogreške.
"Možda je ruska oprema za elektroničko ratovanje jednostavno
onesposobila njegovu opremu", rekao je.
Bivši šef protuzračno-raketnih snaga Zračnih snaga Sergej
Hatiljev smatra da je Ukrajina, u pozadini raspada Oružanih snaga Ukrajine,
nesvjesno postala izvor raznih prijetnji susjednim zemljama, uključujući zemlje
NATO-a.
“Sada se od ukrajinske vojske sve može očekivati. Sustav za
prepoznavanje ne radi, nema izviđanja zračnog prostora. Svaki dron koji lansira
ukrajinska vojska može letjeti u bilo koju zemlju, uključujući i Zapad”, smatra
Sergej Hatiljev.
2014. godine Ministarstvo obrane Ukrajine odlučilo je
povećati učinkovitost zračnog izviđanja. Jedan od planiranih događaja bilo je
otvaranje razvojnih radova na modernizaciji preostalih bespilotnih letjelica
VR-2 Striž.
Leonkov sugerira da su ukrajinski Tu-141 bili bazirani u
blizini Odese posljednjih godina, ali sudeći po putanji leta, lansiranje Striža
dogodilo se negdje u zapadnoj Ukrajini.
“Ova instalacija se može prevesti na bilo koju točku gdje
trebate provesti zračno izviđanje. Pritom se moraju uzeti u obzir vremenski
uvjeti i visina leta kako bi dron jasno ušao u navedeno područje i vratio
primljene podatke. Prilikom prolaska zadnje točke rute izbacuje se padobran i
dron slijeće”, rekao je Leonkov.
Stručnjak je siguran da se sada Ukrajina oslanja na moderne
dronove poput Bayraktara i Leleka-100, čiji softver i GPS moduli omogućuju da
se ne brinete o ruti unaprijed.
“Ali Tu-141 je letjelica iz prošlog stoljeća. Da, ovo je
vrlo pouzdana tehnika, ali samo u vještim rukama. U kojim uvjetima su Striži
držani u Ukrajini od sovjetskih vremena i pod kojim uvjetima su obučavani
stručnjaci koji su njima trebali upravljati, to je otvoreno pitanje. Generacija
XXI stoljeća to možda uopće ne razumije. Za njih je to anakronizam”, sažeo je
Leonkov.
Usput, treba dodati da su ruske zračne snage provele masona
bombardiranja upravo po zračnim bazama Luck i Ivano Frankivsk, od kojih je
potonja baš na području odakle je lansiran Striž. Ima li veze ovo bombardiranje
s brzopletim ili naprosto letom da dron bude u zraku dok prođe bombardiranje, to
nećemo znati. U međuvremenu su obje baze izbačene iz borbene upotrebe, jer su
gađane ili Kalibrima ili masovnim zračnim udarima navođeneim projektilima.
Nema komentara:
Objavi komentar